Monday, October 7, 2019

BBM3410Satu2019: Ulasan Bab 6 Blog Di Dalam Kelas Bahasa


Ulasan Bab 6 Blog Di Dalam Kelas Bahasa

Menurut Normaliza Abd Rahim, 2014 menulis blog boleh dijadikan proses untuk menolong dan mempertingkatkan motivasi pelajar dalam kehidupan. Oleh itu, menulis blog boleh dijadikan medium komunikasi untuk semua pelajar di mana mereka boleh berkongsi pengalaman.   Seterusnya, menurut Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim, 2017 iaitu pada hari ini, pelajar yang mempelajari bahasa kedua berhadapan dengan cabaran yang besar di mana mereka mendapat maklumat terkini. Blog digunakan untuk tujuan peribadai, jurnal, diari dan perniagaan dalam mempromosikan serta memperiklankan produk.

Selain itu, pelajar akan berasa selesa untuk menulis menggunakan blog memandangkan ia boleh dibuat secara peribadi dengan hanya mempunyai pembaca yang dijemput sahaja untuk membaca pos. Blog juga boleh dikongsi dengan yang lain dengan cara meninggalkan komen.Tiga cirri utama pada blog ialah pautan ke area yang lain dalam web, mempunyai komen pada pautan dan interaktif serta saling berkait.Menurut Ferdig & Trammell, 2004 Blog merupakan medium dialog di antara penulis blog dan pembaca yang lain dan penulis dengan penulis blog yang lain serta pembacanya.Wang dan Woo (2008) menyatakan bahawa blog merupakan alat teknologi yang menawarkan peluang kepada pengguna untuk menyusun maklumat, menyiar dan berkongsi idea, maklum balas, member komen, menilai hantaran dari orang lain, belajar daripada orang lain, bertanggungjawab terhadap penulisan dan pembelajaran mereka dan meletakkan pendapat mereka dalam penulisan.

Zaini et al.(2012) juga menyatakan bahawa melalui penggunaan blog pelajar mampu membentuk kemahiran menulis dalam pembelajaran bahasa. Menulis blog menjadi terkenal disebabkan ia privasi dan dalam masa yang sama penulis dapat meluahkan idea mereka dengan cara yang unik. Malahan, koloaborasi penulisan blog memperbaiki penulisan pelajar, meningkatkan kemahiran yang berkaitan dan menyebarkan pengetahuan.Nadzirah Abu Bakar et. al. (2010) mentakrifkan bahawa menulis blog boleh membentuk keyakinan diri seseorang. Kajian ini menggariskan ciri-ciri blog sebagai alat pengajaran di dalam kelas bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua(ESL). Keputusan mendapati pelajar telah member respon yang positif berkenaan penggunaan blog dalam aktiviti pembelajaran bahasa kedua.

Berdasarkan keputusan dan perbincangan menunjukkan blog merupakan medium terbaik untuk menulis puisi. Keputusan juga menunjukkan kedua-dua respondan lelaki dan perempuan mencadangkan puisi adalah genre yang sesuai untuk ditulis dalam blog.Di Samping itu, hasil kajian juga menunjukkan menulis cerpen pendek dalam blog menjadi pilihan responden lelaki dan perempuan. Responden menyatakan bahawa mereka menulis cerpen pendek bagi menambah baik kemahiran menulis.Mereka menyatakan cerpen pendek senang untuk ditulis, maka penyampaian yang disampaikan dalam cerita itu akan difahami oleh semua pembaca.Tambahan lagi, menulis skrip juga dicadangkan oleh responden. Mereka menyatakan menulis skrip kerana boleh menulis apa sahaja kerana banyak idea yang ingin diperkatakan.Responden merasa bermotivasi apabila penulisan krip mereka dibaca oleh orang lain.Penulisan pantun juga menjadi pilihan responden untuk ditulis dalam blog. Responden suka membaca pantun yang berunsur romantik. Pembelajaran bahasa dalam blog juga turut diperkatan. Mnulis surat di dalam blog merupakan satu proses pembelajaran bahasa. KesimpulanHasil Perbincangan kajian jelas menunjukkan bahawa blog dapat meningkatkan motivasi dan keyakinan untuk menulis. Tambahan lagi blog sebagai medium untuk pembelajaran bahasa kedua.

No comments:

Post a Comment